Зима

Зима
Пролет

5 декември 2016 г.

За будителите, плагиатите и свинското

Напоследък си имам една любима реклама – о, да.
 
Действа ми вдъхновяващо – особено в тези мрачни времена, в които сме затиснати от всевъзможни беди.
 

Скоро може да се завиваме и с „мигранти“.
 

Рекламата ни казва, че – о, да! – „гордеем се с нашето, но не искаме националната ни гордост да почива само на нашето минало… не искаме най-добрите ни стихове да са на 100 години… ние искаме да се гордеем с нашето Сега, а не да гледаме назад с носталгия… и, да, нашите прасета не са като едно време – днес са по-добри“.
 

Сега сигурно и вие сте се разчувствали – защото никак не е малко прасетата ни да са по-добри.
 

Втори сме по смъртност в света, след Кралство Лесото – обаче свинските ни работи са по-добри – о, да!

***
Ненатрапчиво и деликатно, но в същото време и категорично, рекламата се превръща в една внушителна метафора на Прехода – когато почти всичко беше съсипано, обаче – какъв късмет само, о, да! - свинете ни са оцелели, и са най-добрите.
 

Свинете измиват срама от челото ни, както се надяваше Поета по-друг повод - не толкова свински, разбира се.

***
Тази реклама сякаш е сътворена от някой от късните ни антикомунисти – сякаш озарението на този свински подход към Миналото извира от техните дълбини - любезно казано, понеже иначе те виреят в калните плитчини на Настоящето.

***
О, да - не искаме най-добрите ни стихове да са на 100 години.
 

Обаче и в днешната ни „поезия“ има доста свински работи.
 

Преди месец и нещо Силвия Недкова уличи някакъв красавец – по съвместителство и поет - в плагиатство, което си е чисто свинска работа. Примерите бяха толкова ясни, че дори и едно прасе би ги разбрало - и без да е най-доброто в света.
 

Августин Господинов /иначе Илиян Любомиров/ успял да измъти следното стихче: „С една жена можеш да изживееш хиляди неща, а с хиляда – само едно“.
 

Не е Бог знае какво, лафче някакво.
 

Обаче се оказва, че съвсем свински е свито от Ерих Мария Ремарк.
 

Авторът на „Триумфалната арка“, „Черният обелиск“ и пр., написал: „С една жена можеш да имаш хиляди преживявания, със сто – само сто“. Недкова изреди и други примери, също достатъчно убедителни.

***
И как се развиха по-нататък преживяванията ни с нашето Вергилийче?
 

О, да – съвсем по рецептата на най-доброто свинско.
 

Ето какво отговаря симпатягата-мародер пред БНТ /цитирам по „Телеграф“/:
 

„Благодаря на Силвия Недкова, защото благодарение на това, което прави тя, в момента на представянето на стихосбирката ми из страната е пълно с хора. Мога да се подпиша с двете си ръце, винаги съм зачитал авторското право и никога не съм си позволявал съзнателно да използвам чужда интелектуална собственост, без да упоменавам източника. Това, което казва тя, не е така. Предвид примерите, които посочва, е трудно доказуемо. Когато става дума за любовна лирика, нито символите, нито езикът са нещо ново… В момента никой не може да измисли нещо, което никой, никога и никъде не е написал. Примерите, които тя посочва – чак сега се запознах с тях. Има един хубав цитат, че не е важно откъде вземаш едно нещо, а докъде ще го отведеш…“

***
О, да! – това обяснение е истинска апология на свинщината.
 

Преписваш като последният дурак – и веселяшки ни убеждаваш, че това е „трудно доказуемо“.
 

Отгоре на всичко, излиза, че трябва да си плагиат, за да се пълнят залите – а пък и никой вече не можел да измисли нещо ново.

***
Свършени сме, ако и в Поезията се намести една от основните повели на Прехода: „Кради – и гледай да не те хванат“.
 

В началото осъдителна бе не самата кражба, а изобличаването ти.
 

Сетне и това изискване отпадна, краде се поголовно всичко – накрая порядъчно окрадоха и Миналото, превърнаха го в някаква дрипа, в някакъв сиротник, за когото дори и в центровете за приютяване на бездомници няма място.
 

Какъв ти тук някакъв Ремарк – драскачи, които изобщо няма да останат в литературата ще го оглозгат, без дори да се замислят.
 

Литературните запетаи нямат милост.

***
Тия дни вече окончателно решиха да съборят паметника на Старчев край НДК.
 

Едновременно с това започва и ремонта на Двореца.
 

И – о, да, колко е опорочено колективното съзнание – всички се питат, колко ще откраднат, докато го ремонтират.
 

То е ясно, че ремонта ще излезе колкото строителството му.
 

Обаче колко ще свият? - това се питат софиянци, които вече свикнаха с безобразния ремонт на пространството около НДК.
 

Те са наясно, че премиерите в „Перото“, примерно, са една парлама, Ремонтът е най-важното.
 

И затова ще го прави някое наше момче, някой Метрес на важна особа от властта.

***
Иван Славков беше майстор на остроумните фрази – той нямаше нужда да ги краде от някъде, като преписвачът на Ремарк.
 

Тия дни един приятел – дългогодишният директор на парк-хотел „Москва“ Любо Веселинов - си спомни една от тези фрази.
 

Една вечер срещнал Славков в ресторант „Панорама“ на хотела и той му споменал, че убеждава „дедо“/Живков да продаде държавата.
 

„Иначе ще я окрадат, нищо няма да остане от нея“ – казал Славков.
 

Така и стана.

***
Да се върнем към свинщините в поезията.
 

Кради – и си готов за Народен Будител.
 

И това вече го има.
 

Тазгодишните награди „Будител на годината“ /БНТ и радио „ФМ Плюс“/ бяха прелюбопитни.
 

Съобщиха ни, че искат да поощрят „изкуството, което извисява и буди“ и – о, да! – отличиха като „Будител на годината“ и Августин-Плагиата. Посланието беше ясно, няма какво да го човъркаме прекалено: живеем днес и сега, онова зад гърба ни не ни интересува.
 

Кради – Лапай – Буди!

***
Отличени бяха интересни инициативи – например, фестивалът „София диша“, „Капана“ в Пловдив и пр.
 

Но и Фондация „Майки за донорство“.
 

И там вероятно вършат полезна работа – но пък прекалено е да се стигне до Будителство през донорство.
 

Освен, ако не се има предвид случаят с „донора“ Ремарк.

***
Много лекомислено се разширява понятието „будител“.
 

При това, Будителството сякаш трябва да е лишено от критичност, за да бъде поощрено.
 

То се привижда на някои хора като нещо полезно, но и беззъбо-удобно.
 

А днес не са ни нужни опортюнисти, а най-вече съпротивяващи се.
 

За мен, един Комарницки е същинският Будител – и не само защото човърка отвън и отвътре Бойко, а и защото поощрява критичното мислене на публиката.

***
Алпинистът Боян Петков, който също бе отличен, пък каза, че не трябва да „мрънкаме“ – а то е най-важното обществено усилие днес, това ни е останало.
 

Друг пък изтърси, че всеки можел да бъде Будител.
 

Всеки?!
 

Ето, така се отваря път дори на плагиатите.
 

И удобно се миниатюризира понятието „Будител“.
 

Това също е начин да бъдат забравени хората от едър калибър, които ни даваха упование през отминалите години.
 

Героите на Крадливият Преход се страхуваха най-вече от тях.

***
Отличиха и Дядо Добри от Байлово, красиво го нарекоха „Будител на смирението“.
 

Но смирение ли му е нужно днес на Народа – точно на него?
 

И точно сега – когато властниците ни, без дори да си дават сметка, подритват черепа на Съдбата ни.

***
А за фондация „Майки за донорство“ казаха, че с нейна помощ ще се преборим с демографската криза.
 

Блазе ни.
 

Имаше и още патетични изблици, този път от въпросната фондация: „Новото българско възраждане“ вече било започнало, в залата или наоколо се навъртали новите Паисий или Софроний Врачански.
 

О, да! – Нашите Възраждания са най-добрите.
 

Особено новите.


Кеворк Кеворкян, в. „Уикенд“, карикатура: Христо Комарницки

Няма коментари:

Публикуване на коментар