Отворено писмо до министъра на културата Боил Банов с искания за незабавна реформа в Закона за филмовата индустрия отправиха 30 изтъкнати български кинематографисти.
То е с копие до Комисията по култура и медии към Народното събрание, Съюза на българските филмови дейци, Националния филмов център и неговия и.д. директор Камен Балкански и е подкрепено с петиция със същите искания, подписана от над 180 интелектуалци общественици и почитатели на седмото изкуство.
Сред тях са някои от най-награждаваните напоследък наши режисьори – Кристина Грозева и Петър Вълчанов, Ралица Петрова, Димитър Коцев-Шошо, Тонислав Христов, Андрей Паунов, Павел Веснаков, Камен Калев, Майа Виткова, Боряна Пунчева, Цветодар Марков, Весела Казакова, Драгомир Шолев, Владимир Трифонов; актьорите Теодора Духовникова, Пенко Господинов, Касиеил Ноа Ашер, Лидия Инджова; сценаристът Дечо Таралежков, композиторът Петър Дундаков; операторът Крум Родригес и още много други.
„Напълно си даваме сметка, че финансовите възможности на държавата в лицето на Министерство на културата са ограничени и именно поради това смятаме, че предоставените публични средства за култура и в частност в киното трябва бъдат разпределяни възможно най-отговорно“, казва се в писмото. Кинаджиите изтъкват, че техни колеги с многократни успехи от най-престижните международни кинофестивали (Кан, Венеция, Локарно, Сънданс, Сан Себастиан и др.) получават подкрепа за новите си проекти по-често в чужбина отколкото в България, а у нас за същите проекти те неведнъж са получавали отказ. От съсловието настояват възможно най-голям брой обещаващи проекти да се подкрепят от държавата. „Не можем да приемем, че при такъв нисък годишен бюджет на НФЦ (13,2 млн. лв. за проекти – б.ред.), по-голямата част от него се разпределя между 5-6 филма с държавна подкрепа от около 1 млн. лв. и по този начин броят на филмите се свежда до абсолютния минимум. Считаме, че подобно разпределение често води до познатите на всички корупционни практики при провеждането на конкурсите и в крайна сметка - до понижаване качеството на българското кино“, пишат кинематографистите.
Сред основните им предложения е създаването на специален регламент за нискобюджетно и/или микрофинансиране на игрални филми в размер не повече от 400 хил. лв. на проект, което не надхвърля 80 % от бюджета на филма. Този „таван“ да се отнася както за специални нискобюджетни проекти, така и за първи и втори пълнометражен игрален филм на дебютиращи режисьори.
В писмото се изразява тревога от поредното забавяне на конкурса за изпълнителен директор на Националния филмов център и опасения за евентуалното му поредно опорочаване с цел неизлъчване на титуляр на този пост: „Вече седма година Агенцията се ръководи от временно изпълняващ длъжността, който, поради ограничената си отговорност и правомощия не може да бъде гарант за провеждането на категорични реформи и осъществяването на дългосрочни политики“.
В момента това е изкуствоведът Камен Балкански, чиито основни компетентности при това не са свързани със спецификата на филмовата индустрия.
Междувременно допуснатите до конкурса за изпълнителен директор на Националния филмов център – Любомир Янакиев, Владимир Гюров и Александър Донев, също с писмо до министъра на културата, поискаха събеседването с кандидатите за поста да се предава на живо онлайн. В него те посочват, че от 2008 г. досега са проведени 6 процедури за избор на шеф, като при 4 от тях не е бил избран никой от конкурентите за длъжността.
„За пореден път във филмовите среди се говори, че конкурсът отново ще бъде провален и няма да бъде избран никой. Смятаме, че най-добрият начин да бъдат неутрализирани тези слухове е Министерството на културата да осигури максимално прозрачна и обективна процедура за провеждане на конкурса“, изтъкват тримата. Те припомнят, че подобно намерение за излъчване на изслушването по Интернет или допускане на представители на медиите по време на него е изразил и самият министър Боил Банов в предаването на БНТ „Денят започва с култура“. Освен крайната оценка на всеки от кандидатите, те искат да бъде публично оповестено и съдържанието на оценъчните карти на всеки член на комисията за всеки отделен кандидат.
Един от допуснатите кандидати – кинокритикът Александър Донев, който по собствените си признания за седми път ще участва в състезанието за шефското кресло на НФЦ, обясни за „Монитор“ откъде идват опасенията за провал на конкурса: „Това е нещо, което се е случвало преди и няма никакви индикации, че ще се промени. От 5-6 години нещата се развиват по един и същ модел“, коментира той, като добави, че причините за това не са политически, а са свързани с амбициите на хора вътре в киногилдията.
„Борба за власт – кой да решава какво и как да се прави в тази сфера. Желанието на тези, които сме се кандидатирали, е да се промени именно начинът, по който се вземат решенията в областта на киното“, коментира Донев.
Александър Донев
Няма коментари:
Публикуване на коментар