Лято

Лято

27 ноември 2018 г.

Голямото плюскане в Галерията било платено

Вежди Рашидов: Представете си някой да плюска под погледа на Мона Лиза?
 
Грандиозен скандал предизвика пошлия банкет в Националната художествена галерия. 

"Голямото плюскане", както бе наречен пърформансът на художничката Ода Жон, предизвика възмущението на председателя на комисията по култура в НС Вежди Рашидов и на културни дейци. Трети ден артсредите у нас коментират двете дълги маси, върху които се бе изтегнала огромна самодива от суджуци, филета и всякакви мезета, а главата й бе направена от зелки и питки.

В цял свят държавният музей е съкровищница, в които се съхранява  изкуство, у нас се оказа място за плюскане! Това не мога да го приема, заяви Рашидов пред Епицентър.бг. И избухна: "В кой музей по света плюскат по масите? Да не би да са по-прости в Лувъра или в Третяковската галерия?". "Аз ремонтирах двореца, върнах блясъка му, докарах Пти Пале, Роден, докарах световното изкуство, а те лапат в залата! Представете си някой да плюска под погледа на Мона Лиза?", каза още Вежди Рашидов. И попита: "И каква е тази велика художничка, за да се прави всичко това в нейна чест? В кои среди е известна? Какво е направила за имиджа на България?"

"Наредих директорът на Националната галерия Яра Бубнова да даде брифинг за всички, които желаят да чуят за какво иде реч и да обясни и да отговори на всички въпроси от какъвто и характер да са”, заяви пред агенция ПИК министърът на културата Боил Банов, който е в Брюксел. „Взимам всички мерки, които са необходими и съм толкова наясно със случая и съм толкова наясно откъде тръгва...”, енигматично завърши министърът.

Отрупаната маса от изложбата на Ода Жон, която се появи на кадри в интернет и предизвика скандал, е пърформанс, който още веднъж подчерта посланието на авторката, каза на нарочния брифинг шефката на Националната галерия Яра Бубнова. Тя обясни пред медиите, че името на арт акцията неслучайно е „Натрюморт вечеря“ и че то разкрива целта на експозицията „Сърцевина“ с живописни платна на Ода Жон  – да се дебатира консуматорското отношение на обществата към живота и най-вече към жената като обект на потребление. Михаела Дановска, чиито екзотичен псевдоним е измислен от вече покойния й съпруг, прочутия германски художник Йорг Имендорф, е искала да стъписа 100-те си гости, поканени от нея по точен списък. Всеки от тях е получил покана с пламтящо червено сърце, изрисувано от Ода и отпечатана в най-старата печатница в Париж.

Михаела Дановска получава екзотичния си псевдоним Ода Жон от вече покойния си съпруг - прочутия германски художник Йорг Имендорф ФОТО: peoples.ru

Договорът за гастрола на Дановска в Двореца е подписан от Слава Иванова, предишната директорка на Националната галерия.  „Авторката сама предложи всичко това да се случи тук. Тя ни изпрати великолепни каталози с нейни платна,  както и детайлите за целия проект, финансиран изцяло от нея“, уточни Бубнова.  Върху двете маси е имало гипсови тела, направени от Дановска, върху които са били струпани плодовете, зеленчуците и колбасите, символизиращи месото върху плътта. Художничката е вегетарианка, както и повечето й гости, дошли от Париж и Брюксел само за събитието. 

„Всичко беше подчинено на идеята за болезненото съществуване на жената, която е „изяждана“, коментира още Бубнова. На първи декември в галерията ще бъде излъчен филм, посветен на Ода Жон.  Изложбата включва над 50 произведения на художничката, която от 20 години живее между Германия и Франция – живопис, скулптура и акварел. Тя е събрана от музеи и частни колекции със съдействието на водещата парижка галерия "Тамплон".

Standartnews.com

Няма коментари:

Публикуване на коментар