Странно е колко много неща могат да бъдат изобразени и показани в рамките на 31 минути. В старата черно-бяла лента Бай Ганьо, изпълняван от детския писател Стоян Попов, е кандидат за народен избраник. Опозицията му извъртява номер, като го примамва с млада ухажорка, но в женските дрехи е преоблечен мъж. Известният със слабостта си към жените Ганьо обаче се усеща и прогонва „прелъстителката". После пък с „юначната" си банда - Гочоолу и Дочоолу, успява да разгони избирателите на политическата конкуренция. До края на филма Бай Ганьо успява да ни посрами и из Европа - нахалства пред сънародници във Виена, задява чужденки, похапва пред паметника на Мария Терезия... Историите, претворени по-късно в няколко пълнометражни игрални филма от Иван Ничев, при Гендов са събрани в половин час.
От днес до края на 2015-а, в която честваме 100 години българско кино, в „Одеон" ще текат прожекции на игрални, документални, анимационни, научнопопулярни филми родно производство. Януари е посветен на малкото запазени заглавия на българското седмо изкуство в периода до Втората световна война. През февруари ще се въртят ленти, създадени през 50-те, а за всяко следващо десетилетие - 60-те, 70-те и 80-те години, ще бъдат отделени по два месеца. Прожекциите ще бъдат предшествани от кинопреглед или анимация от съответния период.
В първите дни на новата година любителите на историята ще могат да видят още документалният „Балканската война" на бившия военен кореспондент Александър Жеков, запечатал върху лента с дължина 35 минути реални събития; 5-минутна хроника за откриването на Великото народно събрание в Търново (1911 г.); кратка лента (19 минути) „Ботевата епопея" от 1928-а, в която е разиграно завземането на „Радецки" и слизането на родния бряг на 17 май 1876-а, стрелба срещу турски заптиета, клетвата на четниците...
Но най-впечатляващ със суровост на пресъздадените събития е документалният филм за атентата на 16 април 1925 в църквата „Св. Неделя" - от пораженията, как пожарникари разчистват развалините, панихиди край пресни гробове... до извеждането за публично обесване на организаторите Фридман, Коев и Задгорски. Комедията „Любовта е лудост" (1917) и продължаващият 1 минута „Човекът, който забрави бога" на Васил Гендов ще могат да се видят в следобедната програма на „Одеон" на 6 януари. В тях участва и самият режисьор - в първия Гендов е влюбен студент, във втория - страстен комарджия, който краде в парка, за да си върне дълговете.
Няма коментари:
Публикуване на коментар